Roompot Vakanties wordt overgenomen door de Franse investeerder PAI Partners.

Topman Jurgen van Cutsem hoopt dat de wielerploeg die gesponsord wordt door de Nederlandse uitbater van vakantieparken nu meer kans heeft op deelname aan de Tour de France.

Roompot is sinds vorig jaar sponsor van de Nederlandse wielerploeg van manager Michael Zijlaard. Onlangs verlengde Roompot de sponsordeal met twee jaar tot eind 2018. De samenwerking met de wielerploeg wordt voortgezet onder de nieuwe eigenaar PAI Partners.

Roompot heeft een licentie voor de Pro Continental Tour, het niveau onder de WorldTour. Topman Van Cutsem hoopt dat het Roompot-Oranje Peloton volgend jaar ook aan de Tour de France mee mag doen. Hij denkt dat de kans groter wordt dat de organisatie van de Tour zijn ploeg toelaat, nu het bedrijf in Franse handen komt.

Parken opknappen

Voor het bedrijf Roompot betekent de overname, die woensdag bekend werd gemaakt, dat het de komende jaren verder kan groeien. Volgens Van Cutsem heeft PAI onder meer investeringen toegezegd om de 32 eigen parken van Roompot sneller op te knappen. Het internationaal actieve bedrijf is bijvoorbeeld bezig om campings om te vormen tot parken met huisjes.

Ook zijn er plannen om uit te breiden naar nieuwe parken en extra personeel aan te nemen. Doordat de parken steeds meer bezoekers trekken, denkt Van Cutsem in ieder geval extra schoonmakers en onderhoudsmensen nodig te hebben.

Management blijft aandeelhouder

Roompot, waar meer dan duizend mensen werken, was al in handen van investeerders. Gilde Buy Out Partners en BNP Paribas Fortis hebben een belang, evenals het eigen management en oprichter Henk van Koeveringe. Hoeveel PAI aan hen betaalt, wordt niet naar buiten gebracht.

Het management blijft ook na de deal aandeelhouder. Naar verwachting wordt de overname eind september afgerond.

Unieke aanwinst

PAI ziet Roompot naar eigen zeggen als een "unieke aanwinst'' waar veel groei mee te behalen valt. Volgens Gaëlle d'Engremont, partner bij de investeerder, gaan Europeanen tegenwoordig steeds korter met vakantie en is er een grote behoefte aan dichterbij gelegen bestemmingen. Investeren in vakantieparken is daarom erg aantrekkelijk, stelt hij.

Roompot was vorig jaar goed voor een omzet van 281 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 6 procent ten opzichte van 2014. Naast de eigen parken biedt Roompot vakanties aan op meer dan tweehonderd locaties in Europa. De meeste daarvan liggen aan de kust.